divendres, 22 d’abril del 2016

L'AUTORETRAT

Ens trobem en una aula d'educació infantil i volem treballar la capacitat d'observació dels infants, ja que sabem que en aquesta etapa és quan es comencen a reconèixer, a diferenciar-se dels altres i a captar el món que els envolta. Tot i així no se'ns acudeix cap proposta educativa ni cap activitat per a treballar el que volem i el temps se'ns està tirant a sobre. Què podem fer? L'autoretrat és la millor opció.

És així com en la següent entrada se us proposarà i plantejarà com treballar totes aquestes capacitats anteriorment esmentades a través de l'autoretrat. L'activitat en qüestió és la següent: se'ls demana als alumnes que cada un d'ells dibuixi el seu retrat, sense que cap dels seus companys el vegi. Seguidament se'ls proposa de crear els seus propis avatars amb l'ajuda de llocs web, alhora que se'ls educa sobre els riscs de la xarxa i els usos que s'han de fer d'aquesta. Un cop tenim els autoretrats i avatars de tots els alumnes, l'activitat consisteix a relacionar l'autoretrat i els avatars de cada un amb la seva fotografia. Aquesta activitat seria idònia per a ser posada en pràctica en una aula d'infantil, ja que és una manera molt lúdica i divertida de potenciar l'observació, la qual és una estratègia bàsica per assolir els objectius principals de l'etapa d'educació infantil, alhora que es posen en contacte amb la xarxa i les noves tecnologies.

En el cas que vulgueu adaptar l'activitat per a realitzar-la en una aula de primària seria preferible fer relacionar fotografies de dissenyadors professionals amb els seus autoretrats. Aquesta proposta seria millor perquè relacionar els autoretrats dels companys d'aula amb les seves fotografies, potser seria força fàcil per a alumnes de primària. En canvi, si han de relacionar els autoretrats de dissenyadors professionals, l'activitat es complicaria i els alumnes la veurien com un repte. Així se sentirien més motivats per a resoldre la tasca. Malgrat que podríem haver escollit emparellar les fotografies i autoretrats d'altres professionals que no es tractessin de dissenyadors, els autoretrats segurament no haguessin resultat tan diversos i originals. Això és degut al fet que els dissenyadors compten amb molta creativitat, i serien l'exemple perfecte per a ajudar als nens a fer volar la imaginació i deixar-se emportar pel que els digui el cor.

Per altra banda, també podrien ser proposades activitats molt semblants a la de l'autoretrat i dels avatars en les que s'incloguessin altres competències com la lectora. En aquest cas, la proposta que se'ls ofereix als mestres és la de fer relacionar el nom de cada alumne de la classe amb la seva fotografia. Per a dur-la a terme, cada alumne escriurà el seu nom de la manera més clara possible. La metodologia que se seguirà serà la mateixa que en la dels avatars, però en aquest cas el que es vol treballar és que els alumnes millorin la seva cal·ligrafia i habilitats d'escriptura, alhora que aprenen a relacionar els noms de cada un dels seus companys amb l'alumne en qüestió i s'inicien en la lectura.

Una altra proposta molt semblant és la que cada alumne gravi la seva veu dient una mateixa frase, i que un cop es tinguin totes les gravacions, els alumnes hagin de relacionar les veus de cada company amb les seves fotografies.

Finalment, us ofereixo un exemple de l'activitat de l'autoretrat i dels avatars que he proposat en la qual es pot observar la meva fotografia, el meu autoretrat dibuixat a mà, el meu autoretrat fet gràcies al Paint i 3 avatars que he realitzat a través de diverses pàgines web. Així la podreu visualitzar i us podreu familiaritzar amb l'activitat en qüestió abans de dur-la a terme a les vostres aules.
Font: Clara Pérez

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada